torsdag 18 maj 2017

Hypernåd skräckhistorier

Hypernåd - skräckhistorier

Av Michael Brown
Hypernåds lärare betonar ofta att de inte tolererar syndigt liv och att Guds sanna nåd kommer att ge ett heligt liv, och jag tror att de uppriktigt menar detta. En hypernåds författare säger till och med i början av sin bok: "Vi propagerar inte för omoral, för om vi verkligen tror på Gud och älskar honom, kommer det att finnas motsvarande gärningar (för att tro utan gärningar är död)." Absolut!
Det finns mängder av vittnesmål som dessa lärare kan peka på, som har dokumenterat hur tusentals troende funnit frihet och befrielse genom att omfamna budskapet om nåd. Under de senaste åren hade dessa troende levt under en fördömelsens press, tänkt om de bara arbetade lite hårdare, skulle Gud acceptera dem, de kände sig som om de aldrig räckte till. Då stötte de på Guds fantastiska nåd och förvandlades.
Det här är underbara nyheter, och jag gläder mig också åt dessa vittnesbörd. Faktum är att det är det budskapet om nåd jag tror på och predikar också.
Tyvärr finns det nu mängder av berättelser om troende som har blivit fruktansvärt skadade av hypernåds budskapet. Faktum är att efter min artikel "Confronting the Errors of Hyper-Grace = konfrontera felaktigheterna hos hypernåd”" publicerades i förra veckan, har jag inte kunnat hålla koll på alla de skräckhistorier som har skickats in. Den här är typisk,



från Jessica:
"Jag har sett första hand, de förändringar som följer med människor som omfamnar det här meddelandet.
"Jag gick med i en liten grupp för 3 år sedan som gick från att ha regelbundna bönemöten och att leva heliga anslutna liv tillsammans, till att säga att " bön är ett arbete, och förneka nåd, och synd gör det möjligt för nåden att göra sitt stora arbete. "Alla våra bönemöten och bibelstudier byttes ut för spelkvällar och nätter ute i baren för att "vittna" där många från gruppen blev packade ... allt i namnet "nåd".
"Mitt hjärta har varit så trasigt för mina kära vänner som jag vandrade så nära med. De har som grupp omfamnat synden, som inte bara acceptabelt, men motiverat och önskvärt. Jag har blivit fullständigt utesluten och hånad för min inställning till helighet. De kallar mig inte ens vid namn längre, de kallar mig "Farisén." Tyvärr har jag varit tvungen att gå helt bort från dessa kära och jag tillbringar mitt liv i bön för dem. "
En annan skrev detta:
"Jag hade en älskling som var en intensiv följare av hypernåd, han börja ljuga och fuska i sin verksamhet. ... Han var en annan person innan han började följa hypergrace. ... Han var inte girig, i själva verket var han osjälvisk, ödmjuk och hade mycket integritet. Jag kan inte heller nämna för honom att han ljög och behöll information för att styra människor att investera ... Varför? Eftersom han säger att det inte finns någon fördömelse i Kristus. Så ingen får lov att nämna den aspekten av hans beteende mot honom ... eller annat. "



En lovsånsledare skrev till mig och beskrev vad som händer bland framstående ledare som han känner, där "dryckeslags- festen skenar. Helt ursäktat eftersom de var under nåd inte lagen. "



Självklart kommer mina högmodiga vänner protestera: "Detta är inte frukten av vårt budskap. Vårt budskap ger kärlek till Jesus och heligt liv. Dessa människor missförstod uppenbarligen vad vi undervisade. "
Men det är inte så enkelt, annars skulle pastorer och troende från hela landet, och andra länder, inte kontakta mig dag och natt för att prata om de förstörande effekterna av hypernåds budskapet.
Utan tvekan har mina kollegor som predikar hypernåd upptäckt några underbara sanningar som befriar och omvandlar, och vi alla bör omfamna dessa sanningar. Tyvärr är hypernåd meddelandet, i motsats till Paulus budskap av riklig nåd, obalanserat och reaktionärt, till den verkliga nackdelen med många troende.
Här är tre viktiga bekymmer, av många fler, som måste åtgärdas:
1) Hypernåds lärare, och deras anhängare, svärtar ner dem som har andra åsikter än dem, och kallar dem lagiska fariséer, märker dem som manipulatorer och tyranner som predikar ett förfalskat evangelium, och ibland till och med hävdar de att ledare som inte predikar hypernåden gör så för monetär/penga vinning ("synd förvaltning är lukrativ;" det finns en nästan oändlig ström av citat, som detta från respekterade hypernåds ledare). Detta är förstörande och splittrande och måste sluta. (För notering använder jag termen "hyper-nåd" för att vara beskrivande, inte förolämpande, och vissa inom rörelsen säger "Ja, vi tror på hypernåd!")



2) I sin iver att upphöja Guds nåd, gör ofta hypernåds lärare extrema uttalanden som leder troende till att tro att de inte är ansvariga för sina synder. Trots allt, om vi alltid är helt heliga i Guds ögon, syndar vi ju inte riktigt. Våra kroppar gör det! Detta är farligt och obibliskt.



3) Hypernåds lärare hävdar ofta att Jesu ord inte längre gäller för oss. I stället argumenterar de att Jesu undervisning var för judarna under lagen innan det nya förbundet invigdes, medan Paulus kom med budskapet om nåd. Om denna falska dikotomi/klyvning inte ger upphov till en röd varningsflagg, kommer ingenting att göra det. Enkelt uttryckt, varje undervisning som minimerar, eller till och med ignorerar, Jesu undervisningar bör avvisas.



Jag vädjar till er mina bröder och systrar som är ledare i hypernåds lägret, eller, enligt din åsikt, vem som än predikar budskapet om nåd, att ta dessa saker till Herren och göra några seriösa kurskorrigeringar innan fler liv blir förstörda. Många har fått hjälp av de sanningar du har lärt, men många andra har blivit skadade av dina fel, och du kan inte glädja dig i det goda utan att ta ansvar för det dåliga.



Vi behöver inga fler skräckhistorier.


http://www.fire-school.org/media/articles/hyper-grace-horror-stories/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar